Riscurile lecţiilor desfăşurate pe tabletă

0
314

Riscurile lecţiilor desfăşurate pe tabletă

Mai mulţi părinţi şi profesori vin cu o alternativă la manualele digitale ce urmează a fi introduse în şcoli despre care susţin că vor dezvolta atât probleme de atenţie şi de învăţare, vor atrofia simţul compătimirii şi a funcţiilor empatice.
Folosirea dispozitivelor digitale în actul educaţional desfăşurat în unităţile de învăţământ este privit cu teamă de unii părinţi şi profesori dat fiind faptul că utilizarea telefoanelor şi tabletelor aduc cu sine o serie de efecte negative asupra copiilor. Alternativa la utilizarea tabletelor în şcoli, respectiv a lecţiilor digitale este prezentată de Asociaţia Părinţilor pentru o Educaţie Sănătoasă, Asociaţia Dascălilor Români şi Asociaţia Părinţilor şi Profesorilor „Grigorie Palama”: manual cu jocuri interactive şi ilustraţii făcute chiar de copii. Acestea au fost prezentate miercuri în cadrul conferinţei cu titlul „Copilul între Galaxia Gutenberg şi tehnologia moderne” ca parte a proiectului naţional „Un manual românesc pentru copilul tău”.
Prima carte de acest fel, „Arte vizuale şi abilităţi practice pentru clasa pregătitoare şi clasa I”, este un instrument de predare integrată a artelor plastice şi a lucrului manual, a spus unul dintre autori, Maria Cosmina Dragomir, doctor în arte plastice şi decorative al Universităţii Naţionale de Arte Bucureşti. Autorii manualului, un grup de 23 de profesori, artişti plastici, fizicieni, teologi, muzicologi, au selectat desene realizate de 1.000 de copii, pentru a ilustra cartea. Aceste materiale, distribuite deja gratuit în mai multe şcoli, sunt concepute conform curriculei naţionale propusă de Ministerul Educaţiei Naţionale, susţin iniţiatorii proiectului citat de Mediafax.

Domnul Virgiliu Gheorghe, doctor în bioetică şi biofizician a susţinut opinia membrilor celor trei asociaţii: „Copiii care de mici se joacă pe telefon sau primesc tablete dezvoltă probleme de atenţie. Veţi vedea copii mici plictisiţi, retraşi, izolaţi. Generaţii care se plictisesc, depresivi cu tendinţe spre suicid”. Biofizicianul a mai spus, potrivit Mediafax, că folosirea excesivă a telefonului sau tabletei afectează calitatea somnului şi a digestiei, iar violenţa indusă a jocurilor pe calculator atrofiază simţul compătimirii şI a funcţiilor empatice. Totodată, mediul electronic blochează răspunsul reflexiv, bazându-se pe răspunsul emoţional sau agresiv moderat. „Vom avea copii total nereflexivi care reacţionează pavlovian, stimul-răspuns. Are o durere, fuge de ea, nu are simţul responsabilităţii. Este o restructurare a creierului uman, a funcţiei umane. Domeniul lui de experienţă nu mai este unul natural, de experienţă umană, pentru că mediul lui de experienţă nu mai este unul uman. Este o experienţă virtuală”.
Astfel, potrivit domnului Virgiliu Gheorghe, în câţiva ani se va dovedi că dezvoltarea mediului digital reprezintă unul dintre cele mai mari eşecuri din istoria şcolii moderne româneşti. „De fapt, în aceste condiţii, vom fi martorii apariţiei nu numai a unei generaţii practic analfabete, ci şi a unei generaţii în care problemele de învăţare şi dizabilităţile mentale vor constitui principala chestiune cu care se vor confrunta părinţii, instituţiile din domeniul educaţiei şi sănătăţii din ţara noastră. Cine va răspunde în faţa legii şi a poporului român pentru această măsură abuzivă şi iraţională prin care se încearcă înlocuirea manualelor cu tabletele în România?”, a mai spus Virgiliu Gheorghe.

Oana Nistor

LĂSAȚI UN MESAJ

4 + 6 =