Şeful Departamentului Sinodal pentru conlucrarea dintre Biserică şi Societate şi autorul termenului „cod vestimentar ortodox” (православный дресс-код) părintele Vsevolod Ciaplin a lansat o nouă iniţiativă – el propune să se organizeze Cluburi de noapte ortodoxe. Reporterul „Афиша”, la întrebat pe părintele ce are în vedere. -Când vor apărea Cluburi Ortodoxe de noapte?
-În general, când am vorbit despre cluburile de noapte în care nu există bordeluri, droguri, sau băuturi, am făcut referință la exemple deja existente. Să ne amintim acealeași „Proiecte OGI”, unde oamenii până noaptea târziu stau pentru a cumpăra cărţi, citesc poezie şi ascultă muzică.
-În general, Biserica are vre-un plan de lucru cu tinerii, un rock ortodox, rap Ortodox?
-Rock-ul ortodox – aceasta este de mult timp deja un fenomen obișnuit de viaţă. Dacă îmi amintesc corect, primul CD, de rock rus creștin cu articolul meu pe copertă a fost lansat în 1992.
-Dvs. urmăriți reacția la ceea ce spuneți?
– Da, cu siguranţă. Dar reacţia – nu e cel mai important. Ultimul lucru pe care ar trebui să-l facă preotul – este încercarea de a plăcea opiniei publice.
– Dar Dvs. spuneți lucruri foarte grele! De exemplu: Dacă vei purta fuste mini, nu te plânge mai târziu că ai fost violată.
– Dar este adevarat! Chiar dacă este un adevăr pentru cineva incomod. Prin ce se deosebesc activităţile Bisericii de cele ale PR-agenţiilor? Scopul nostru nu este acela de a place cuiva, dar de a trezi conştiinţa. Oamenii sunt obişnuiţi cu obiceiurile lor păcătoase, şi deseori, trebuie să le rupi de la inima lor, ca pe rapăn, ce întotdeauna este dureros.
– Dar, după astfel de declaraţii, mulți se obișnuiesc să primească ceea ce spuneți cu sarcasm…
Să vedem, cine pe cine. În mare, Biserica are una și aceeaşi strategie de două mii de ani: să spună adevărul chiar şi pentru cei care nu vor să-l audă. Să reamintim oamenilor că, odată cu moartea trupului, viața nu se termină – şi fiecare va trebui să răspundă la Dumnezeu pentru tot ce ai făcut şi a spus. Şi chiar şi pentru ceea ce a gândit.
Revista „Афиша”
16 mai 2011