Icoana Maicii Domnului „Cea de toţi fericită”

0
3100
Icoana Maicii Domnului „Cea de toţi fericită”

Cea mai pomenita dintre aceste Icoane, de Biserica Ortodoxă Rusă, este cea din data de 6 octombrie, numită: „Cea de toţi fericită” (Ovsepetaia), răspândită in numeroase copii în lume.

Dacă multe Icoane ale Maicii Domnului au legătură cu fapte minunate concrete, aceasta este o reprezentare a Împărătesei cerurilor pornind de la un fragment de Acatist, mai precis, condacul 13 al Acatistului Buneivestiri al Maicii Domnului:

„O, Maică prealăudată, care ai născut pe Cuvântul, Cel ce este mai sfânt decât toţi sfinţii, primind acest dar de acum, mântuieşte de toată ispita şi scoate din chinul ce va să fie pe toţi cei ce-ţi cântă: Aliluia!”

Este una din imaginile Împărătesei îngerilor, cu coroană, cu Pruncul Sfânt la piept, întors spre Maica Sa, cu mâinile în dreptul gâtului. De aceea apar îngerii în loc de stele şi norii de pe veşminte. Istorisirea momentului alcătuirii ei s-a pierdut în negura timpului, rămânând doar frumuseţea nespusă a unei Icoane tainice.

Alte Icoane care prezintă aceleaşi particularităţi (chipurile de îngeri în locul stelelor şi norişori ornamentali) sunt: Icoana „Arapet” („Arabă”) a Maicii Domnului, pomenită la 6 septembrie, care s-a arătat pe vremea când Sfântul Apostol Toma (pomenit la 6 octombrie) evangheliza Etiopia, Arabia şi India; Icoana „Piatra Muntelui netăiată de mână” (de pe iconostasul catedralei Schimbării la Faţă din Solovki) şi Icoana „În naştere fecioria ai păstrat”, 17 octombrie).

Şi Icoana din Solovki este legată de un icos de Acatist (referitor la profeţia lui Daniel, cu piatra ce sfărâmă idolul, 2, 34-35; I Corinteni 10,4), în plus apărând în aceasta un curcubeu izvorât din sânul Maicii Domnului, semn al legământului lui Dumnezeu cu omul.

Există şi o reprezentare diferită a Icoanei „Ovsepetaia”, referitoare la o altă profeţie biblică, despre cei patru evanghelişti, care o înconjură pe Împărăteasa Cerurilor şi pe Prunc, în patru colţuri: Matei, Marcu, Luca şi Ioan.

Toate Icoanele amintite întăresc credinţa noastră că „Noua Evă”, Maria, s-a ridicat mai presus de îngeri, făcându-se pe sine tron şi sălaş al Mântuitorului Hristos.